Nový vysavač za starý? Nenechte se obejít vynalézavými prodejci!

26.07.2014 17:00

Vynalézavost podomních prodejců nezná mezí. Společnost si již zvykla na to, že důvěřivým lidem z domácí prezentace zůstává předražené a mnohdy nefunkční zboží, někteří obchodníci jdou však ještě dál a na odchodu si vezmou i váš funkční vysavač.

penize foto QAP

Obchodníci nabízející vysavače během domácí prezentace na místě podepisují se zákazníkem smlouvu a rovnou mu doma nechávají předváděný výrobek. Potud je to běžná praxe. Někteří obchodní zástupci se s tím však nespokojí – a vezmou lidem při odchodu jejich dosud funkční staré zařízení, aniž by jim vydali nějaké potvrzení.

"Pokud si spotřebitel posléze nákup rozmyslí a využije svého zákonného práva na odstoupení od smlouvy ve 14 denní lhůtě od převzetí zboží, pak stojí před problémem, že až vrátí nechtěný vysavač, nebude mít žádný," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Na vrácení zaplacené kupní ceny zákon pamatuje a ukládá prodejcům povinnost vrátit do 14 dnů od oznámení odstoupení získaný obnos. Navrácení starého vysavače se však řídí obecnými pravidly o bezdůvodném obohacení. K vydání vysavače tudíž musí spotřebitel prodejce vyzvat a ideálně určit, do kdy nejpozději má být vrácen.

"Situace se ještě komplikuje, pokud spotřebitel nemá doklad o tom, že vysavač prodejci předal a ten si ho odnesl. Není-li prodejce ochoten vrátit starý domácí spotřebič zpět, nezbývá nic jiného, než se obrátit s žalobou na soud. Nicméně prokázat skutečnost, že vám obchodní zástupce vysavač odnesl, nebude snadné," vysvětluje Zelený.

Popsané peripetie si můžete ušetřit tím, že si váš starý spotřebič ponecháte. Přeci jen je vaším majetkem a může být i nadále. Druhý vysavač se v domácnosti neztratí. A pokud už se při nákupu nového vysavače rozhodnete váš starý spotřebič prodejci přenechat, nechte si vystavit potvrzení o tom, kdy a komu jej předáváte.

SDÍLEJTE ČLÁNEK
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT